En zo is het begonnen .. - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Kelly Grunsfeld - WaarBenJij.nu En zo is het begonnen .. - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Kelly Grunsfeld - WaarBenJij.nu

En zo is het begonnen ..

Door: Kelly

Blijf op de hoogte en volg Kelly

01 September 2014 | Duitsland, Berlijn

Als net afgestudeerde MBB'er was ik hard op zoek naar een baan, maar zoals vele wel weten liggen de banen niet echt voor het oprapen. Op 28 juli kreeg ik via LinkedIn een berichtje van IrisMedical met de vraag of ik interesse had in een baan in het Zwitserland. Ik heb dit berichtje op dat moment even gelaten voor wat het was, omdat er een aantal sollicitaties uitstonden en ik in eerste instantie graag in Nederland een baan wil. Na een weekje heb ik in overleg met verschillende partijen besloten om een bericht terug te sturen waarin stond dat ik graag meer informatie zou willen en wel op gesprek wilde komen. Vier dagen later na een (gezellig) gesprek van 2,5 uur zat ik weer terug in de trein vanuit Den Haag en was enthousiast. Tijdens het gesprek is van alles besproken. Onder andere de stappen die ik zou moeten zetten als ik ervoor zou gaan, zoals mijn CV aanpassen, referentieformulieren opsturen en op sollicitatiegesprek gaan in Zwitserland. Maar ook hoe Zwitserland eruit ziet en hoe mijn niveau Duits op het moment is, aangezien het werk in het Duitstalige gedeelte van Zwitserland zal zijn.
Ik heb na het gesprek gezegd dat ik aan het eind van de week van me zou laten horen, want er moest het een en ander met Carlo en (schoon)ouders besproken worden voordat ik überhaupt een keuze kon maken. Na een paar dagen denken & overleggen hebben we besloten om de sprong in het diepe te nemen en naar in Zwitserland te gaan werken!

Via IrisMedical zullen er sollicitaties voor mij geregeld worden, maar eerst moet ik mijn Duits verbeteren aangezien dat niet al te best is. Gisteren ben ik naar Berlijn gegaan om drie weken lang een cursus te gaan volgen. Het mooiste zou zijn als ik na de drie weken Berlijn direct door kan naar Zwitserland om een aantal sollicitatiegesprekken te hebben, omdat ik dan nog middenin het Duits zit. Carlo moet nog een paar weken naar school en gaat thuis zijn Duits opkrikken. Tijdens de drie weken in Berlijn zit ik zit bij een gezellig gastgezin met twee kinderen van 12 en 17. Ze hebben nog twee kinderen, maar die wonen niet meer thuis. Ik heb elke doordeweekse dag van half 3 t/m kwart voor 6 les met klas van ongeveer 10 mensen. De rest van de uren die ik over heb zal ik besteden aan wellicht huiswerk maken, maar natuurlijk ook met de toerist uithangen in Berlijn.

Zo, dat is het voor nu. Door de weken heen zal ik zo nu en dan een update plaatsen zodat degene die het leuk vinden mee kunnen lezen over het hele proces van Duits leren, solliciteren, een baan krijgen en uiteindelijk .. verhuizen.

  • 02 September 2014 - 17:10

    Marianne & Freek:

    Hey Kelly,

    Wat leuk dat ik dit in onze vakantie lees. De geschiedenis herhaalt zich voor mij een beetje. Ook ik heb in 1980 in het buitenland gestudeerd en kan me de tijd in Londen nog zo goed herinneren. Dat zijn tijden die je met volle teugen tot je moet nemen, want dat doe je nooit meer over en eenmaal de taal onder de knie hebben, nemen ze je nooit meer af.

    Viel spass!

    Freek & Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kelly

Actief sinds 30 Aug. 2014
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 8847

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 01 December 2014

Hé! We're going to .. der Schweiz?

Landen bezocht: