Lang weekend in Zwitserland - Reisverslag uit Luzern, Zwitserland van Kelly Grunsfeld - WaarBenJij.nu Lang weekend in Zwitserland - Reisverslag uit Luzern, Zwitserland van Kelly Grunsfeld - WaarBenJij.nu

Lang weekend in Zwitserland

Blijf op de hoogte en volg Kelly

01 November 2014 | Zwitserland, Luzern

Nou, afgelopen week is opzich heel wat gebeurd. Ik ben terug gekomen van een lang weekend Zwitserland, twee sollicitatiegesprekken gevoerd en donderdag (weer terug in Nederland) een telefoontje gepleegd naar Zwitserland.

Donderdag middag de 23e ben ik vanaf Schiphol naar Zürich gevlogen. Er stond een uur en 20 minuten voor de vlucht, maar kwamen we na 1 uur al aan, ideaal.
Mijn eerste sollicitatie was in Zürich. De eerste nacht sliep ik in de personeelsflat van het ziekenhuis. Dus nadat ik geland was en mijn rugtas van de bagageband had geplukt, ben ik met de tram naar het ziekenhuis gegaan. Er waren twee kleine obstakels op de weg ernaartoe. Ten eerste had ik een beetje moeite met de goede trein vinden naar Zürich HBF. Na een kwartier gezocht te hebben naar een plattegrond of iets dergelijks, besloot ik in mijn beste Duits iemand aan te spreken. Dat bleek een toerist te zijn die zelf op zoek was naar de uitgang. Mijn volgende poging leverde meer op. Het bleek dat ik op 20 meter van de Zwitserse VVV stond. Ze waren erg behulpzaam en hebben mij een plattegrond gegeven van het OV in Zürich. De plattegrond leek heel veel op die van Berlijn, dus ik had geen extra kwartier meer nodig om dat uit te zoeken. In ieder geval, ik kon mijn reis naar het ziekenhuis voortzetten.
Oja, wat ik heel leuk vind, in Zwitserland begroeten ze je ongeveer overal met "Grüezi", wat in het Nederlands ongeveer gelijk is met "goedendag". En als je dacht dat Schweizerdeutsch lijkt op Hoch Deutsch", dan heb je 't mis. Je zou het kunnen vergelijken met Nederlands en Fries. Zo nu en dan verstaan niet Friezen een woordje Fries, maar een gesprek volgen lukt geloof ik niet.
Door met de reis... Vanaf Zürich Flüghafen ben ik met de trein naar Zürich HBF gegaan en vanuit daar met de tram naar het ziekenhuis (de goede tramlijn zoeken duurde ook weer een kwartier natuurlijk). Onderweg naar het ziekenhuis ben ik in het donker langs Zürich See gekomen, wauw, mooi uitzicht!
Aangekomen bij het ziekenhuis heb ik mijn sleutel voor de kamer opgehaald, mijn spullen neergegooid en ben een supermarkt gaan zoeken om avondeten en ontbijt te halen. Achteraf had ik dat ontbijt niet zo nodig, omdat ik de volgende ochtend veel te zenuwachtig was om iets door mijn strot te krijgen.
Na mijn "uitgebreide" ontbijt heb ik mijn spullen bij elkaar gepakt, mijn sleutel ingeleverd en me gemeld bij de afdeling radiologie. Na even wachten werd ik opgehaald door degene met wie ik een gesprek had. Geen weg meer terug, mijn eerste sollicitatiegesprek als MBB'er en dat ook nog eens in het Duits. Spannend spannend, ik was helemaal niet zenuwachtig. Tijdens het sollicitatiegesprek merkte ik nog wel moeite had met mezelf verwoorden in het Duits. Na het gesprek mocht ik een paar uur "los rondlopen" op de afdeling zodat ik alles kon bekijken wat ik wilde, super!
Ik ben rond een uur of drie weggegaan en heb nog lekker in het zonnetje aan Zürich See gezeten. Daarna heb ik een stukje door de stad gewandeld, waarna ik mijn hostel voor die nacht heb opgezocht. Mooi, net, schoon en ruim hostel met prima bedden. Ik heb na deze veel te spannende dag dan ook best geslapen daar!
En toen was het zaterdag. Zaterdagochtend ben ik met de trein Uetliberg opgegaan en heb daar een uur of twee rondgedwaald. Mooi uitzicht op sommige plekken, maar jammer genoeg wel een beetje veel mistig. Daarna heb ik de trein naar HBF gepakt en ben vanuit daar naar Luzern getreind.
Dus, zaterdag rond 15:00 kwam ik aan in Luzern. Best wel een groot verschil met Zürich. Een stuk kleinere stad met minder hoge gebouwen. Beide steden hebben een geweldig uitzicht over een meer. Ik besloot eerst mijn zware rugtas te droppen bij mijn hostel. Ik stapte in de bus, naar de bushalte waar Jugendhotel op stond, had ik dus beter niet moeten doen. Mijn hostel zat aan de andere kant van de stad. Dus, uurtje later dan de bedoeling kwam ik bij het goede hostel aan. Ik sliep in een zaal met 6 bedden en ik was de eerste die dag, dus ik kon kiezen! Jippie! Zaterdag heb ik voor de rest niet zoveel meer gedaan. Zondag heb ik de toerist uitgehangen.
Zondag.... het ontbijt werd tussen 08:00 en 09:30 opgediend, dus daar ben ik maar voor gegaan. Wel een beetje apart, rijst met een ei als ontbijt. Het was te merken dat ik in hostel gerund door Koreanen zat. Ook de bezetting van het hostel was een hint. Ongeveer 75% Aziatische mensen.
Na het ontbijt heb ik nog extra voorbereidingen getroffen voor het sollicitatiegesprek. Daarna ben ik op weg gegaan naar het centrum. Het was er goed druk aangezien die zondag een halve marathon gelopen werd. Altijd leuk om te zien hoe anderen zich in het zweet werken.
Ik heb eerst een rondje gedaan door het centrum & besloot daarna op zoek te gaan naar het ziekenhuis waar ik de volgende dag mocht solliciteren. Wat leuk voor mij was, was dat de bus naar het ziekenhuis niet vanaf een normale bushalte ging vanwege de marathon. Dus, uiteindelijk ben ik er op de een of andere manier te voet gekomen. De laatste tien minuten waren het leukst ... berg op!
Ergens aan het einde van de middag heb ik wat gegeten en daarna ben ik teruggegaan naar het hostel. Daar heb ik nog zitten praten met een meisje uit Amerika. Zal je zien, geen Duitstalige mensen als je dat moet oefenen. Maar een beetje afleiding werkt wel goed tegen de zenuwen.
De volgende dag, tas inpakken, ontbijten, bussen, ziekenhuis nummer 2! En weer ongeveer dezelfde gang van zaken als in het eerste ziekenhuis. Eerst het sollicitatiegesprek, daarna een rondleiding en dan meekijken op de afdeling.
Ik ben in Luzern rond vier uur weggegaan. Op weg naar Zürich Lufthafen en naar huis! Want daar had ik wel zin in na zo'n indrukwekkend weekend. Maar ik heb wel een super weekend gehad in Zwitserland! Genoten van de natuur, de stad, en überhaupt de hele sollicitatie ervaring.

Nu werkt het in Zwitserland zo, dat je eerst doorgeeft aan de werkgever of je ergens wilt werken. Daarna gaan de werkgevers zich erover beraden of ze je aannemen. Dus ik heb aan het einde van mijn dag in Luzern doorgegeven dat ik het erg naar mijn zin heb gehad en dat ik het wel zag zitten om bij hun te werken. In Luzern had ik een veel betere klik met de mensen op de afdeling en daarnaast ligt mijn voorkeur bij de nucleaire geneeskunde. Win-win! We hebben toen de afspraak gemaakt dat ik ze donderdag zou bellen, zodat ik met het thuisfront kan praten en dat zij met de afdeling kon overleggen. Zo gezegd zo gedaan..

Donderdag ochtend was ik weer bijna net zo zenuwachtig als mijn sollicitatiegesprekken. Vreselijk .. dus na eerst wat moed verzameld te hebben, heb ik gebeld. En nouja, de rest is geschiedenis. Vanaf 1 december kan ik aan de slag als MBB'er in Luzern!

Carlo kan nu ook beginnen met gerichter rond te kijken voor een vacature en als we er eenmaal zitten zal het makkelijker zijn om te solliciteren, vanzelfsprekend.

Volgende week werk ik nog een paar dagen bij Rentex en daarna wordt het écht voorbereiden op een verhuizing naar Zwitserland!!

  • 07 November 2014 - 19:27

    Doetsje:

    Hé Kelly!
    Wat een avonturen zeg! Gefeliciteerd met je baan in Lunzern! Mijn nicht woont en werkt als verpleegkundige in Muri, ligt niet heel ver van Luzern. Vorig jaar met oud en nieuw ben ik bij haar geweest en heb toen ook Zurich, Uetliberg en Luzern bezocht, leuk om dat hier terug te lezen! Als ik weer eens die kant op ga laat ik het wel ff weten, wie weet kunnen we dan nog wat afspreken ;)
    Veel plezier en succes!
    xx

  • 19 Februari 2015 - 11:02

    Kelly Grunsfeld:

    Hey Doetsje!

    Ik heb nooit gereageerd op jouw berichtje... maar zoals je wellicht wel hebt gelezen woon ik inmiddels alweer bijna 3 maanden hier in Luzern.
    Wanneer je weer een ker bij je nicht op bezoek bent en je hebt tijd, dan ben je welkom om in Luzern langs te komen, lijkt me leuk!

    Groetjes xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kelly

Actief sinds 30 Aug. 2014
Verslag gelezen: 814
Totaal aantal bezoekers 8868

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 01 December 2014

Hé! We're going to .. der Schweiz?

Landen bezocht: